Games

Friday, November 9, 2007

Penulisan blog boleh menjana pendapatan

Penulisan blog atau blogging adalah satu fenomena yang semakin popular dikalangan pengguna internet. Aku pasti, jika anda sedang membaca artikel ini, anda sudah mengenali blog.
Penulisan blog pada asalnya adalah sebagai diari pengguna, di mana, bloggers (penulis blog) akan menulis mengenai diri mereka, pengalaman dan aktiviti2 (hobi,kerja dll.) harian mereka. Selain itu, blog juga pada asalnya dijadikan tempat untuk memaparkan idea, protes serta gossip.


Perkembangan penggunaan blog pada akhir2 ini, meng 'evolusi$ kan satu fenomena, di mana blogger2 mula menumpukan perhatian terhadap isi kandungan (content$) yang berguna dan menawarkan perkhidmatan.
Pada hari ini, ramai blogger yg. menjana pendapatan yg. lumayan hasil dari penulisan mereka. Content2 yg. dihasilkan dapat menarik minat pembaca dan yg. penting ia menarik perhatian 'search engine*. Ada juga blog2 yg menjadi pesaing kepada media2 arus perdana dengan memaparkan berita dan isu terkini dan mendapat pulanagan lumayan setiap bulan.
Blogger yg. berjaya, kebanyakanya, hanya memerlukan 1 hingga 3 jam sehari untuk menghasilkan content untuk blog mereka. Ada yg menghasilkan hanya 1 atau 2 artikel setiap hari. Bagi mereka yg. ingin memulakan karier sebagai penulis blog boleh mambuat pilihan samada ingin menulis secara sepenuh masa atau professional. Pastikan anda betul2 layak untuk menulis secara professional kerana hidup anda akan bergantung kepada pendapatan dari blog anda. Aku berpendapat, menulis secara sambilan sebagai permulaan adalah lebih baik kerana aku boleh melakukan kerja2 harian (sumber pendapatan) biasa. aku hanaya perlukan 1 hingga 2 jam sehari utk. menghasilkan 'content$ atau lebih kurang 10 jam seminggu.
Untuk menjadi seorang blogger yang mampu menjana pendapatan, anda tidak perlu memiliki sabarang ijazah atau Ph.D. Cukup sekadar idea, masa dan capaian internet. SEnang? nanti dulu.
Menjadi seorang blogger yg. mampu menjana pendapatan melalui penulisan bukanlah satu perkara yg. mudah. Ia adalah satu proses pembelajaran. Pendapatan lumayan hasil dari penulisan blog tidak datang bergolek atau melayang. Ada banyak perkara2 dan teknik2 yg. perlu dipelajari.
Blogger2 perlu memerah otak untuk mendapatkan idea bagi content2 mereka. Content2 yg. berkualiti dan unuk dapat menarik minat pembaca dan $earch engine"".

No comments:

Digg

Suapan TULISTULISBLOg

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner