Games

Tuesday, December 11, 2007

Kunci Kejayaan - Melabur pada diri sendiri

Aku nak merepek lagi. Kali ni pasal pelaburan pada diri sendiri. Pelaburan pada diri yang aku maksudkan ialah menjadikan diri kita lebih bagus dan hebat. huh!!
Korang jangan risau, tak rugi korang melabur duit korang utk diri korang sendiri jika korang membuat pelaburan yg betul. Camner?
Senang je, korang tambah ilmu korang. jangan salah sangka, bukan ilmu hitam! Ilmu yg aku maksudkan ialah pengetahuan dan kemahiran utk korang tambahkan pendapatan dan nilai diri. Bak kata omputih - " Knowledge is weapon"- Ilmu pengetahuan tu senjata
Ilmu pengtahuan ni memang berguna dan tak rugi korang berbelanja untuk mendapatkan ilmu pengetahuan.
Untuk setiap orang, bidang ilmu mereka munkin/adalah berbeza. Korang dapatkan dan dalami ilmu mengikut bidang yang korang ceburi atau bidang baru.
Seorang tukang masak yg ingin menjadi tukang masak yg hebat perlulah mendalami dan belajar ilmu memasak sebanyak munkin. Untuk menjadi seorang tukang masak yg lebih baik dan menjana pendapatn yg lebih tinggi, si tukang masak perlu lebih banyak belajar utk menjadi antara yg terbaik dalam arena masak-memasak.Si tukang masak perlu melabur utk mendapatkan ilmu dan kepakaran memasak. jika kemahiran & ilmu si tukang masak itu meningkat maka pendapatannya meningkat.
Begitu juga dengan bidang2 lain. Kalau korang nak jadi jutawan internet, korang perlu banayak belajar dan mendalami bidang internet. Korang perlukan wang untuk meningkatkan kemahiran dan kepakaran korang. Untuk mendapatkan kemewahan dan kekayaan, korang perlu jadi yg terbaik dalam bidang yg korang ceburi. Untuk menjadi yg terbaik - ilmu dan kepakaran diperlukan. Mempuyai kepakaran yg tinggi dalam bidang masing2 boleh menjana pulangan yg tinggi.
Apakata korang simpan sebahagian dari pendapatan korang untuk dilaburkan pada ilmu. Korang gunakan RM100 sebulan utk beli buku2, majalah2, atau video2 yg boleh menambahkan ilmu dan kepakaran korang. Selain itu korang juga boleh menjana idea2 baru dlm bidang korang.
selain membeli buku, majalah atau video, korang boleh sertai seminar atau kursus. Korang munkin boleh/mampu belajar sesuatu yg baru utk dapatkan kemahiran baru. Setelah mahir, korang boleh gunakan kemahiran tu untuk menjana pendapatan baru samada sambilan atau sepenuh masa.
Seorang guru sekolah yg menyertai kursus mambaiki telefon bimbit boleh menggunakan kemahiran mambaiki telefon bimbit itu utk menjana pendapatan secara sambilan. Pendapatan guru itu bertambah. Begitu juga dgn korang, belajar kemahiran baru utk mandapatkan hasil yg baru.
Korang juga boleh mencari orang2 yg pakar dalam bidang korang dan belajar dari mereka. Ni kira short-cut le.
Melabur untuk ilmu memang tidak merugikan. kemahiran yg tinggi akan menjana pendapatan yg tinggi. Jadi, korang jamgan kedekut untuk berbelanja sebahagian duit korang utk dapatkan ilmu. Ilmu diperlukan uuntuk menjadi lebih baik...dan lebih baik korang melabur untuk ilmu. Huh..
Ada banyak lagi cara untuk korang dapatkan ilmu & tanbah isi dompet korang.
- melaburlah pada ilmu untuk diri sendiri - Selamat melabur.

No comments:

Digg

Suapan TULISTULISBLOg

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner